I indberetningstyperne Intrastat, Udenrigshandel med tjenester(UHT),Industriens salg af varer(PRODCOM) samt EU-salg uden moms (SKAT) , er det muligt at oprette samt ændre poster manuelt.
Dette beskrives i denne vejledning i følgende rækkefølge :
Følgende skærmbillede viser Intrastat indberetning. For indberetning af udenrigshandel med tjenester er det nødvendigt, at indtaste en tjenesteartskode. Dette er yderligere beskrevet nedenfor.
Sidehovedet viser i viste eksempel , at det er varepost 1 og indberetningsnummer 000799. Herefter følger:
Forklaring til felter i Intrastat indberetning er :
EU-land:
- Eksportindberetning: Det EU-land, som varerne eksporteres til (salg).
- Importindberetning: Det EU-land, som varerne er importeret fra (køb).
Transaktionsart:
Indikerer hvilken transaktionstype, der er tale om (fx 11 = alle transaktioner, som vedrører køb og salg; 21 = returvarer).
Egne varekoder:
Interne varekoder, som din virksomhed benytter (disse kan defineres i skærmbilledet Egne varekoder). Det er IKKE et obligatorisk felt. Man kan blot anvende feltet Varekode
Varekode:
Den officielle CN8 varekode. Denne varekode kan hentes fra søgeværktøjet for varekoder og angiver varens art. En varekode kræver enten Nettovægt eller Supplerende enheder.
Nettovægt i hele kg:
Varernes totale Nettovægt (altså ikke vægt pr. enhed!).I viste eksempel med varekode 01012100 er feltet hvidt og kræver ikke at blive udfyldt
Supplerede enheder:
Angiver antallet af varer som beskrevet i varekodefeltet (fx “ Antal stykker”. Du skal angive hvor mange stk. af den pågældende vare, du har importeret eller eksporteret).
Valutakode:
Angiver i hvilken udenlandsk valuta feltet Beløb udenlandsk valuta er angivet. Er indberetning i danske kroner skal dette felt ikke udfyldes. Her udfyldes blot feltet fakturaværdi.
Beløb udenlandsk valuta:
Fakturaværdi angivet i den udenlandske valuta, som er angivet i feltet Valutakode og udfyldes kun ved udenlandsk valuta.
Fakturaværdi:
Fakturaværdien angivet i danske kroner. Denne værdi vil automatisk blive beregnet, hvis man har udfyldt en udenlandsk valuta.
Reference nr.
Dette felt er ikke obligatorisk. Det kan bruges til at angive fakturanummeret, navnet på partneren eller en hvilken som helst anden reference.
Ved indberetninger til EU-salg uden moms ser indtastningsbilledet ud, som vist nedenstående fra start:
Forklaring til felter i EU-salg uden moms indberetning er :
Partner CVR nr.
Din partners CVR-nummer (momsnummer). Dette skal starte med en korrekt EU-ISO-landekode og tallene, der følger efter, skal overholde algoritmen for det pågældende EU-land. Hvis du har en liste i menuen Funktioner / Partnere kan du vælge drop down muligheden i det felt.
Valutakode
Skal kun angives hvis det ikke er danske kroner. Vælger du med en anden valuta popper der 3 nye hvide felter frem Beløb udenlandsk valuta, Trekantshandel fremmed samt Ydelse værdi fremmed. Udfyldes en eller flere af disse omregnes det automatisk til danske kroner
Fakturaværdi
Fakturaværdien angivet i danske kroner. Denne værdi vil automatisk blive beregnet, hvis man har udfyldt en udenlandsk valuta
Trekantshandeværdi
En trekantshandel opstår, når varer sendes direkte fra en leverandør i et RU-land til den endelige køber i et andet EU-land efter instruktion af en mellemhandler, der bor i et tredje EU-land
Ydelse værdi Deb samlede værdi af virksomhedens leverancer af ydelser uden moms pr. køber, hvor køberen er betalingspligtig for afgiften (moms) af ydelserne
Partner CVR nr. samt mindst en af felterne Fakturaværdi, Trekantshandelværdi samt Ydelse værdi skal udfyldes for, at posten bliver godkendt
For UHT-indberetninger ser dette skærmbillede lidt anderledes ud. UHT kræver kun, at der udfyldes oprindelsesland, en tjenesteartskode samt et eller to beløb. Skærmbilledet ser således ud:
Oprindelsesland
Den krævede ISO-kode kan være et vilkårligt land eller institution. Rullegardin til højre kan anvendes.
Tjenesteartskode:
Enhver kode i listen kan enten indtastes direkte eller vælges fra Rullegardin til højre. Ved tryk på knappen vil et popupskærmbillede med en liste blive vist, som du kan vælge en kode fra.
Indtægter fra udlandet::
Her skal et beløb i danske kroner angives. For visse tjenesteartskoder kan dette beløb ikke angives. Hvis en sådan tjenesteartskode vælges, vil feltet forsvinde fra skærmbilledet. Et særtilfælde er tjenesteartskoden 300.12 (fra år 2013), som kræver, at der angives et negativt beløb.
Udgifter til udlandet:
Her skal et beløb i danske kroner angives. For visse tjenesteartskoder kan dette beløb ikke angives. Hvis en sådan tjenesteartskode vælges, vil feltet forsvinde fra skærmbilledet.
Bemærk venligst, at mindst et af de to beløb altid skal indtastes.
På et vilkårligt tidspunkt kan du gemme de data, du har indtastet i skærmbilledet indtil videre. Dette er anderledes end andre skærmbilleder i IDEP.web, som kun kan gemmes, når alle obligatoriske felter er korrekt udfyldt. Du kan trykke på ”Gem og forsæt”, hvilket vil oprette en ny tom linje, eller du kan trykke på ”Gem og stop”, hvilket vil bringe dig tilbage til listen med indberetningslinjer.
Hvis der er fejl i et eller flere felter, vil følgende eksempel på en besked blive vist:
Du har nu muligheden for at en at gemme data (med fejl) eller at rette dem først.
Ved indberetninger til Industriens salg af varer ser indtastningsbilledet ud, som vist nedenstående fra start:
Her vises de gule felter varekode samt beløb i hele danske kroner. De gule felter skal udfyldes.
Det hvide felt Egne varekoder anvendes kun i særlige tilfælde og er her frivilligt.
Om Egne varekoder kan der læses i hjælpeteksten i menuen Funktioner/Egne varekoder
Når du har udfyldt feltet med varekode får du vist endnu et gult felt, hvor du skal udfylde mængde. Se nedenstående eksempel:
Når du har udfyldt varekode, mængde og beløb i hele danske kroner og har endnu en varepost trykker du Gem og forsæt>. Har du ikke flere poster, som du skal indtaste trykker du Gem og stop. Fortryder du indtastningen af den varepost, du er igang med trykker du Luk og vend tilbage til varepost listen og du får vist de vareposter du allerede har indtastet.
Når du har trykket på Gem og stop får du vist din varepost liste, hvor du kan trykke på Godkend, hvor du så fortsætter til indtastning af yderligere omsætning.